dinsdag 5 november 2013

6 november: Adelaide!!!


Eenmaal in het vliegtuig  kwam ik tot een aantal geruststellende ontdekkingen.

1) de stoel naast mij zou leeg blijven!!!! Dat werd dus goed slapen!
2) Malaysia Airlines zijn lang niet zo vriendelijk en bieden veel minder service dan de KLM en dat werd niet door iedereen zo goed gewaardeerd.
3) de vlucht naar adelaide zou maar 6u en 15 minuten duren!!!!!!

Dat laatste vond met name mijn zitvlak inmiddels wel erg fijn!

Ik heb heerlijk geslapen en ook nog een filmpje kunnen kijken, dus dat was wel relaxed.
Na het onbijt kwamn we in een flink stuk turbulentie terecht en begonnen er om me heen wat mensen hun ontbijt weer terug te geven! Tja, dat vond ik wat overdreven, ze hadden ook gewoon kunnen zeggen dat het niet zo lekker was! ;-)



Ineens werd het buiten licht en dat leverde een aantal mooie plaatjes op, al zeg ik het zelf!

 


In Adelaide was ik eigenlijk zo door de douane heen en bleek het heerlijk zonnig en warm! En dat om 8u 's ochtends al!

Snel een bus opgezocht die me naar het hostel zou brengen. De uiterst vriendelijke man gaf ook nog een beetje sightseeing informatie onderweg en als bedankje heb ik maar meteen even geregeld dat  hij me ook volgende week voor mijn vlucht maar oppikt voor het vliegveld. Handig toch?

Het gekke is dat ik me eenmaal op de grond eigenlijk meteen weer thuis voel. Ik vind de taal fijn, de mensen zijn vriendelijk, de zon schijnt, heerlijk!




Helaas moet ik nog wel een tijdje wachten tot mijn kamer klaar is, en hoewel ik fris en fruitig het vliegtuig uitstapte, begin ik nu toch te merken dat mijn oogjes dicht beginnen te vallen. En dat kan natuurlijk niet, want het is hier pas 11u. Maar ook wel logisch want bij jullie is het 1.30u.... Dus uh... tja, ik ga mezelf eens even wakker houden.... En de wc zoeken!

....

Op de wc had ik mijn eerste ontmoeting met australian wildlife... Jippie, exposure! Boven mijn hoofd zat een knoeperd van een spin. Ik ben wel en niet blij met mijn zelfgemaakte gevaarlijke dieren boek, want ik dacht te weten welke spin het was, alleen kon ik me niet meer precies herinneren of ik er nou voor moest uitkijken of niet.... En dus maar gauw zaken afgehandeld en het toilet weer verlaten...brrr.

Dat wakker blijven, dat lukte niet... 
En dus sprak ik met mezelf af dat ik 2,5u mocht slapen en dan zou ik naar een supermarkt gaan en van daaruit naar de botanische tuin, waar ik dan mijn verlate lunch op zou eten.
Maar ja, toen mijn alarm afging na 2,5u had ik nog steeds moeite om wakker te worden en dus moest ik het gevecht met mezelf aan: nu doorslapen en niet in het ritme van hier komen of tóch m'n bed uitkruipen? 

Met veel moeite heb ik me eruit kunnen slepen en ben ik naar de supermarkt gegaan. Even wennen aan de prijzen weer.... Maar dat toch maar los gelaten omdat ik toch iets moest eten! Niet dat het hier zo super duur is of zo, maar ik heb eigenlijk niet echt een benul van hoeveel de dollar waard is en ik blijf een echte hollander. 

Van daaruit langzaam richting botanische tuin gewandeld. Onderweg allerlei foto's gemaakt van 'typisch suzanne' dingen. Zo vond ik een leuk geintje....



Een zielig piepende, maar prachtige vogel....



Echte 'streetart'...


Een 'luguber' grapje...



Nog zo'n prachtige vogel, waarvan er (heb ik inmiddels ontdekt) bijna meer zijn dan mensen....



Een plek om stil te worden....



En uiteindelijk bevond ik me dan in de botanische tuin. Maar na 20 meter gelopen te hebben (achter een vogel aan die maar niet stil wilde zitten voor de foto!) kwam er een park meneer vertellen dat het park over een half uur ging sluiten. Dat betekende dus dat het al 18u moest zijn! Time flies.... (Net als die vogel!)



Gelukkig zat er tegenover ook een 'klein' parkje (het blijft australie he...niks is hier echt klein!) en na wat ronddolen, ben ik maar op het 'gras' gaan zitten, kijkend naar een groepje bejaarden die zich vermaakten met fanatieke potjes jeu de boules! Ondertussen begon ik maar aan mijn lunch die dan voorgerecht voor mijn diner ging worden: een zak chips met kipsmaak, met een fles gatorade (jawel want ik heb nu alweer hoofdpijn). 

Daar had ik ook mijn eerste, vrij eenzijdige, gesprek met een local...... 


Het kwam vooral van mijn kant en bestond uit 'nee, je krijgt niks....het is kip! Je gaat toch niet een medevogel opeten!' (en dat dan in verschillende talen en varianten)...

Toen de bejaarden gingen pauzeren, leek het me verstandig om naar huis (oh, zei ik dat echt...) te gaan, aangezien de koppijn alleen maar toenam in plaats van af. (Voor de onwetenden...koppijn is (bij mij iig) eerste signaal van uitdroging....)

Vanavond is er in het hostel een gratis bbq. En dat is natuurlijk geweldig en makkelijk en goedkoop, maar dat is voor mij nog even een brug te ver. Ik vind mensen namelijk wel gewoon nog steeds eng. En dus zit ik, terwijl er beneden luidruchtig gefeest wordt, mijn sla op te eten en dit verslag te typen op mijn kamertje. De spin in de badkamer is verdwenen, of ik daar blij mee ben, weet ik even niet.

Zo, en dan nu een 'glaasje' (heb ik niet....fles lurken dan maar) fanta pineapple-lime....dat klinkt al spannend! Maar zou het lekker zijn?

Mijn conclusie over Adelaide tot nu toe: ik vind het leuk! Ik voel me veilig en ik voel me er thuis....
Maar één ding, wat niet zozeer specifiek voor Adelaide is maar voor australie in het algemeen, was ik even vergeten.......

Die irritante vliegen!!! Zo kom ik echt wel aan mijn portie vlees!

5 opmerkingen:

  1. Leuk verslag Suzanne, ik vind de foto's erg mooi om te zien, vooral die prachtige bomen trokken mijn aandacht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Geesje, mooi he? Ze zijn prachtig paars en ze heten Jacaranda trees. Ik geloof niet dat we ze in Nederland hebben...
      Zonde, want je zou er vrolijk van worden!
      Groetjes suzanne

      Verwijderen
  2. Ja echt wel Suzanne, ik heb net je laatste verslag gelezen, ik moest erg lachen om het slangen verhaal. Die foto van dat schildpadkoppie is grandioos!!!! Nogmaals Suzan ik vind het bewonderingswaardig dat je deze reis in je eentje onderneemt en dat ik daar getuige van mag zijn is geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtverslag. Dat Adelaïde ligt er zo mooi bij in de zon, met die kleurige bomen en zo. Opgeruimd, overzichtelijk. En jouw verhouding tot de dieren daar deed me danig in de lach schieten. Heerlijk verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen

Schrijf je ook een berichtje??? Dat zal Suzanne leuk vinden ;-)