vrijdag 13 december 2013

14 december: wat wil een mens nog meer?

Vandaag beschouw ik als mijn eerste echte dag in Sydney. Natuurlijk ben ik gisteren al in Sydney aangekomen en heb ik ook al behoorlijk wat afgewandeld, maar vandaag heb ik mijn 'Sydney-vibe' weer te pakken. 
Ik was al vroeg wakker, na een ingewikkelde nacht. Het was warm in mijn kamer (geen airco) en ik heb een 1 persoonsbed dat los staat van de muur. Ik kan er dus aan twee kanten uitvallen... Daar komt bij dat ik onderhand niet zo goed meer weet in welk bed in welk ho(s)tel ik me nu weer bevind en het feit dat ik gisteren die spin op mijn deur vond, laat ook zo zijn sporen na. Iedere keer werd ik wakker omdat ik weer een spin zag, telkens op een andere plek in de kamer. Ik werd er niet rustiger van zullen we maar zeggen!

Maar goed. Het leuke aan mijn ho(s)tel kamer vind ik:
A) het is er heel erg rustig!
B) ik kan het in één keer vinden!
C) er is een goede controle op wie er binnen komt. Geen sleutel? Dan kom je er niet in! (Dat voelt veilig!)
D) ik heb een pc op mijn kamer staan, die ik gewoon kan gebruiken, met internet en alles erop. 

En dat heb ik dus ook gedaan. Ik heb gisteravond alvast wat afleveringen van Spangas bekeken die ik gemist heb en daar ben ik vanochtend even mee door gegaan. 

Na een lekkere douche, ben ik maar eens aan de wandel gegaan. Ik had bedacht dat ik vandaag een day pass zou kopen, zodat ik onbeperkt met het OV kan reizen. En dus liep ik naar het centraal station (eind van de straat) om de pas te kopen en de trein te nemen. 

Ik had bedacht dat ik eerst naar town hall zou gaan omdat daar een supermarkt zit (waar ik 5 jaar geleden tot vervelends toe heb zitten internetten) maar bij het eerstvolgende station (museum) bedacht ik me al. 

Ik ben daar uitgestapt en na het aanschaffen van wat drinken en Timtams (jawel, daar zijn ze weer) ben ik Hydepark in gelopen. Daar staat het Anzac war monument en dat heb ik dan ook maar even goed bekeken. 




Daarna lekker op een bankje mijn ontbijt opgegeten en verder gewandeld. Door het hele park heen stonden mensen te zingen, muziek te maken want heel Sydney is in opper kerstsfeer! Maar er was ook een groep (voornamelijk Aziaten) die op het gras zaten en één of andere enge vorm van meditatie aan het doen waren. Het leek een beetje alsof ze op hun horloge keken en dat dan een half uur lang! Een menselijk standbeeld was er niks bij!





Van daaruit even naar St Mary's kerk gelopen en ook maar even naar binnengeglipt. Mooie glas in lood ramen, maar geen foto's. Dus maar weer verder gewandeld. 




Langs de Mint, waar het varken met de kale neus staat! Iedereen aait die neus omdat je dan geluk zou hebben. Het varken staat overigens voor het ziekenhuis! Dus of je nu zoveel geluk hebt als je dat beest aait? Ik denk eerder dat je een overdosis aan bacteriën oploopt, maar wie ben ik?


Een stukje verder staat de nationale bibliotheek, waar ik even gratis heb zitten internetten buiten. Erg mijn best doend om de skypen gesprekken van een Italiaan en een Belgische te negeren...


Toen ik weer verderliep kwam ik langs het standbeeld van Matthew Flinders. 
Daar ben ik de straat maar overgestoken en de botanische tuin ingewandeld. En ja, wat zal ik daar over zeggen? Ze zijn zo groot en zo mooi! Je kunt er makkelijk een dag rondlopen en dan heb je nog niet alles gezien. 


Aan de ingang hangt een groot bord met info over nieuwjaarsavond. Je kunt namelijk niet vanuit de tuin het vuurwerk bekijken, maar er zijn wel twee plekken waar het wel kan. Dat ga ik dus maar eens uitzoeken. Ik zag wel dat ze zowel om 21u als om middernacht een vuurwerk spektakel houden, dus wie weet!







Ik heb door de tuinen gestruind, een tijdje op de rotsen naar de stad zitten kijken en uiteindelijk kwam ik weer bij het operahouse uit, dat dit jaar zijn 40e verjaardag viert. 



Ik vind het maar maf dat ik aan de andere kant van de wereld zit en me compleet thuis voel! Zo relaxed, zoveel rustiger dan thuis. 






Ik heb een tijdje op de trappen gezeten en besloot toen maar naar Circular Quai te gaan om daar de Ferry te nemen. Na lang twijfelen heb ik toch maar voor Manly gekozen. Daar ben ik 5 jaar geleden ook geweest, maar toen ben ik vooral in de buurt van de Ferry gebleven. 




Ik besloot (na mijn bezoek aan de Aldi en de foto van de Berlijnse beer die er nog steeds staat) naar de surfers beach te gaan. En daar heb ik geen spijt van en zit ik nu dan ook te typen... 



Op de boulevard stond een jochie op te treden, wat een stem!!! Australia's kids Voice! 



Een mooie blauwe lucht, het geluid van de golven en de meeuwen. Strakblauwe zee met witte schuimende golven en natuurlijk surfers!


Een andere droom van me is ook in vervulling gegaan: links van me zijn namelijk wat volleybal veldjes en daar staat..... Jawel, de kerstman in shorts, te volleyballen!!! 



Uiteindelijk toch maar even teruggegaan naar her hotel om m'n batterijen op te laden en dan bedoel ik zowel die van mijn camera als die van mezelf! 


'S avonds zou er namelijk om 21u vuurwerk zijn in darling harbour, ter ere van kerst. Ik had bedacht dat ik met mijn day pass eerst de trein zou nemen naar circular Quay, dan daar overstappen op een Ferry naar darling harbour. Waarom niet? Ik heb immers zo'n pas, dan moet ik hem ook flink gebruiken toch?

Maar omdat ik druk was met spelletjes en Spangas kijken, vertrok ik iets later dan m'n bedoeling was en dus had ik de Ferry van 20.30u
Het gevolg was dat het vuurwerk begon toen we aan het aanmeren waren! Goed, volgende week dus mooi iets eerder vertrekken!




Het was een spectaculair vuurwerk, dat kunnen ze hier wel! Maar het is ook een beetje dubbel. De hele wereld doet z'n best om het milieu te redden en dan schieten ze hier wekelijks ik weet niet hoeveel vuurwerk de lucht in! En dan heb ik het nog niet over het 'bushfire' gevaar! Nu weet ik wel dat Sydney een grote stad is en dat er niet echt heel veel 'bushfire prone' gebied is, maar toch, het is een beetje dubbel. Er is vuurwerk op 7,14, 21 en 24 december in darling harbour en dan is er natuurlijk het nieuwjaarsvuurwerk om zowel 21u als 24u. En we hebben het niet over 10 strijkers en 12 vuurpijlen...
Maar hoe dan ook, ik die van vuurwerk houd vond het prachtig, dat valt niet te ontkennen! 






Ik nam de Ferry terug naar circular Quay en stapte in de trein. Ik besloot om bij Townhall uit te stappen, want daar zit immers ook de Woolies! Maar er was nog iets dat ik gelezen had, er was namelijk een lichtspektakel bij Town Hall en St Martins place. Die laatste weet ik nog niet te vinden, maar Town Hall dus wel. Ik had geen idee wat ik me erbij voor moest stellen, maar dat merkte ik al gauw toen ik het station uitstapte!

Gaaf!!! 




Na wat boodschappen in de Woolies terug naar mijn hotel waar ik heerlijk geslapen heb! Ik vind het maar maf dat ik me aan de andere kant van de wereld zó ontzettend thuis kan voelen!!! Maar het is zo: Honey I'm home!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Schrijf je ook een berichtje??? Dat zal Suzanne leuk vinden ;-)